سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران راه دست یافتن به تمدن نوین اسلامی را پیوند با ولایت فقیه در عصر کنونی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو‌پناه در دومین همایش بین‌المللی ولایت که در اهواز برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر دست یافتن به تمدن نوین اسلامی جز با پیوند با ولایت فقیه امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این که تمدن مدرن، زاییده تجربه، آزمایش و خرد‌ورزی است، افزود: به کارگیری عقل و تجربه باعث رشد جامعه شده است.

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: تجربه و عقل عرصه‌های جدیدی را به دید عالم بشریت باز کرده و در حال حاضر از ابزار پیشرفت بشر هستند.

وی با اشاره به این نکته که هیچ شخصیتی به اندازه حضرت علی (ع) به این دو عنصر عقل و تجربه تأکید نکرده تصریح کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) در خطبه 176 نهج‌البلاغه بیان کرده که هر کس از آزمایش‌های الهی سودی نبرد از هیچ پند و اندرزی بهره مند نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو‌پناه تاکید کرد: به گفته حضرت امیرالمومنین (ع) فقر یک جامعه در بی پولی و نداشتن ثروت نیست بلکه فقر زمانی است که خرد در جامعه ای وجود نباشد.

وی گفت: تمدن مدرن در کنار آسایشی که برای بشر آورده آرامش را از آنان گرفته است و امروز بشر دجار بحران هایی مانند بحران محیط زیست و بحران امنیت است.

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران با تاکید بر این نکته که شکوفایی عقل با پیوند به مبعث ایجاد خواهد شد اضافه کرد: عقلی که با پیوند به مبعث پیامبراعظم (ص) شکوفا شود برای بشریت بحران زا نیست.

وی در ادامه با اشاره به نقش دانشمندان مسلمان در ایجاد تمدن اسلامی یادآور شد: دانشمندانی همچون جابر‌ ابن حیان، زکریای رازی، فارابی، ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، شیخ طوسی و شیخ بهایی در ایجاد یک  تمدن اسلامی نقش بسیاری ارزنده ای ایفا کرده اند.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، اگر در زمان حاضر نیز در کنار عقل و تجربه از وحی نیز استفاده می شد جهان ما با چنین وضعیتی روبرو نمی شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بشر ولایت پذیر بود این عقب‌ماندگی‌های عقیدتی و فکری که امروز شاهد آن هستیم، به وجود نمی‌آمد.

 رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران اذعان داشت: منشأ تمدن اسلامی از کربلا آغاز شده و شهادت امام حسین (ع) باعث ایجاد تحولی در حوزه‌های علمیه شد زیرا زواری که به کربلا می رفتند، علما را بر آن داشتند تا برای ترویج تشییع حوزه هایی را در کنار حرم نورانی اباعبدالله الحسین (ع) راه اندازی کنند.

وی گفت: پیوند امت با ولایت می‌تواند باعث توسعه حوزه‌های علمیه و در کنار آن نیز رشد علوم دیگری همچون ریاضیات، جبر و پزشکی شود.

در پایان با یادآوری این نکته که اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی دست یابیم، باید از طریق پیوند با ولایت این راه را ادامه دهیم افزود: ادامه این راه غیر، میسر ولایت امکان‌پذیر نیست که در حال حاضر نیز مسیر اصل، راه ولایت فقیه است. 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha